موسیقی در هفته ای که گذشت؛
همایون با «دردانه» آمد/ ارکستر سمفونیک چین سهم علی رهبری شد/ شهرام ناظری در تئاتر شهر چه کرد؟
انتشار تک آهنگ «دردانه» با آواز همایون شجریان و آهنگسازی پویا سرایی،آغاز تور کنسرت علی رهبری در چین، انتشار آلبوم ایرانی برگزیده در جشنواره «لونورمان» فرانسه در کانادا، حضور غیر منتظره شهرام ناظری در تئاتر شهر و افتتاح دومین نمایشگاه صنعت موسیقی از مهمترین رویدادهای موسیقایی در هفته گذشته بود.
همایون شجریان خواننده موسیقی ایرانی که عموم فعالیتهای خود را به برگزاری کنسرتهای متنوع و خاطره انگیز مردم در خارج از کشور معطوف کرده، به تازگی یک تک آهنگ با نام «دردانه» با حال هوای متفاوت و کمتر شنیده شده را اجرا و انتشار کرده است.
تمبک نوازی همایون برای «دردانه»
این تک آهنگ را پویا سرایی از نوازندگان شاخص سنتور و مدرس موسیقی آهنگسازی کرده است و همایون هم تمبک نوازی این اثر را انجام داده است که به این اجرا حال و هوای متفاوتی داده است.
اجرای علی رهبری در سالنی با معماری تخم مرغ در چین
علی رهبری موسیقدانِ ایرانی و رهبر ارکسترسمفونیک که چندی پیش از وزارت ارشاد برای عدم مجوز برگزاری کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری «والری گرگیف» از رهبران معروف ارکستر سمفونیک دنیا؛ گلایه کرده بود، از برگزاری تور کنسرتهای خود در کشور چین و با رهبری ارکستر سمفونیک شهر پکن در تالار پنج هزار نفری به عنوان بزرگترین و مشهورترین تالار کشور چین و جهان خبر داد.
در این کنسرت آثاری از گریک، چایکوفسکی و شوبرت اجرا شد. مرکز ملی هنرهای نمایشی چین، پیش از هر چیز از نظر معماری خارقالعاده است و طراح آن معماری فرانسوی به نام پل آندرو است. شکل ظاهری این بنا به شکل یک تخممرغ بزرگ است و به همین دلیل در میان مردم چین با همین نام شناخته میشود. مردم چین هر سال در روز سالگرد افتتاحیه این مرکز مراسم سنتی را برگزار میکنند که اتفاقاً طرفداران بسیاری نیز دارد. این مرکز دارای بیش از پنج هزار صندلی برای تماشاچیان است و دارای سالنهای کنسرت، سالنهای اپرا و سالنهای نمایشی است که دارای ۲۱۲ متر طول، ۱۴۴ متر عرض و ۴۶ متر ارتفاع نیز است.
شهرام ناظری «هست و نیست» را دید
شهرام ناظری در تئاتر شهر به تماشای نمایش «هست و نیست» نشست. نمایش «هست و نیست» به کارگردانی علیرضا کنگرلو و نویسندگی احمد فیاض با بازی بهزاد کریمی و سحر خطیبی در کارگاه نمایش تئاتر شهر به صحنه رفته است.
«مُجرم» ایرانی در کانادا منتشر شد
قطعه «مُجرم» به آهنگسازی و آواز صادق شیخ زاده و با اجرای ارکستر زهی میثم مروستی که به مرحله نهایی جشنواره «فردریک لونورمان» فرانسه راه یافته بود، توسط کمپانی موسیقی بینالمللی cimp کانادا منتشر شد.
این اثر با نوازندگی پیانوی شاهرخ پناهیفرد و تنظیم نوید شاهبیگی با شعری از ارشک کرمانی در شاخه تلفیق موسیقی ایرانی ارکسترال و فولکلور منتشر شده است.فردریک لونورمان بخشی از فستیوال بینالمللی خاورشناسانه هنر فرانسه است که هر چهار سال یکبار و به پاس معرفی این خاورشناس و پژوهشگر فرانسوی در استراسبورگ برگزار میشود.
افتتاح نمایشگاه صنعت موسیقی برای آشنایی بیشتر مردم با موسیقی
دومین نمایشگاه صنعت موسیقی با حضور هنرمندان و صنوف حوزه موسیقی افتتاح شد و فردین خلعتبری از آهنگسازان ایرانی گفت: سالهاست است که وضعیت موسیقی کشور چندان مناسب نیست و دولت در این زمینه کار خاصی انجام نمیدهد، ما به شما هنرمندان افتخار میکنیم که از موسیقی حمایت میکنید. همچنین اتفاق خوبی است است که بخش خصوصی نمایشگاه را برگزار میکند، شهرداری هم تمام و کمال پولش را بابت هر بخشی که حضور دارد، دریافت میکند.
نمایشگاه منتسب به موسیقی که اجرای موسیقی ندارد
محسن شریفیان خواننده و سرپرست گروه موسیقی لیان نیز با گلایه از عدم اجرای موسیقی در این نمایشگاه گفت: متاسفم که در نمایشگاهی که منتسب به موسیقی است از ما خواستند که اجرای موسیقی نداشته باشیم. این شرایط فعلی به موسیقی خیلی بدهکار است، متاسفانه ما فعالان موسیقی سالهای سختی داشتهایم؛ مثلا در دورهای حتی اجازه ورود ساز به فرودگاه را هم نداشتیم.
انتقاد یک پیشکسوت موسیقی به صدا و سیما
منوچهر غیوری نوازنده نی اصفهانی است که نزد اساتیدی همچون حسن کسایی و تاج اصفهانی تلمذ کرده است. او که از ۱۲ سالگی کار هنری را با نی و آواز شروع کرد، با هنرمندانی نظیر برادران سعیدی، شاهزیدی، علیرضا افتخاری و علی رستمیان همکاری داشته و کنسرتهای متعددی با آنها برگزار کرده است که علت بی رغبتی جوانها به سازهای موسیقی ایرانی را تلویزیون دانست و به ایسنا گفت: علت این امر دیده نشدن سازهای ایرانی در تلویزیون است؛ البته این امر بدین معنا نیست که دیگر سازها خوب نیستند ولی تا زمانی که تار و سهتار هست، چرا گیتار؟
غیوری: پزشکان این مملکت از من پرسیدهاند که کمانچه چیست؟
وی ادامه داد: این امر باعث شده که مردم با ساز ایرانی بیگانه باشند، تا حدی که دانشجوهای فوق لیسانس یا پزشکان این مملکت از من پرسیدهاند که کمانچه چیست؟ سالها است که صدا و سیما این سازها را نمایش نداده است؛ به همین دلیل مردم سازهایی را که میشناسند از طریق ماهواره و فضای مجازی دیدهاند. این شبکهها هم که تنها سازهای غربی مانند گیتار و پیانو را نشان میدهند. همین امر باعث شده است که بنده در آموزشگاه موسیقی هم، کلاس نی نداشته باشم ولی در عوض چهار کلاس گیتار داشته باشم.
به هر حال مردم تا زمانی که ندیده باشند، نمیتوانند بشناسند. یک جوان وقتی که ساز و چهره نوازندهاش را ببیند، به آن جذب میشود؛ حال از آنجایی که با سازهای غربی آشنا هستند به آن تمایل بیشتری نشان میدهند.
دیدگاه